Prezentacja procesu wykonania repliki piasty koła zabytkowego motocykla Sokół 1000.
Założenia projektowe
1. Wykonanie modelu 3D na podstawie oryginalnej piasty
2. Przygotowanie modelu odlewniczego uwzględniającego naddatki materiału na późniejszą obróbkę oraz metodę odlewniczą i skurcz materiału docelowego
3. Wykonanie rzeczywistego modelu odlewniczego
4. Prace wykańczające modelarskie poprawiające jakość powierzchni
5. Wykonanie odlewów piast
6. Obróbka odlewów na maszynach CNC oraz konwencjonalnych z zastosowaniem oprzyrządowania specjalnego
7. Zmiana metody odlewniczej
8. Wykonanie nowych form
9. Podsumowanie projektu


Widok skanowanej piasty w środowisku ScanStudio


Chmura punktów wczytana do SOLIDWORKS


Widok rozstrzelony piasty wraz z wszystkimi dodatkowymi elementami


Wydrukowany model odlewniczy uwzględniający naddatki i skurcz odlewniczy przy odlewaniu w formach piaskowych


Obróbka faz wewnętrznych z wykorzystaniem przyrządu specjalnego na maszynie konwencjonalnej


Gotowa piasta z zamontowanymi elementami wewnętrznymi


Wydruk modelu odlewniczego przed obróbką modelarską; model przystosowany do wykonania formy pod tracony wosk


Proces przygotowania formy pod modele woskowe


Proces przygotowania formy pod modele woskowe


Model woskowy pozbawiony rdzenia


Gotowe koła wraz z bębnami – przednie i tylne kompletne

PODSUMOWANIE:
Praca nad repliką piasty, a w zasadzie całego koła motocykla Sokół 1000, wymagała zastosowania wielu technologii – począwszy od inżynierii odwrotnej, modelowania CAD w środowisku SOLIDWORKS, druku 3D, obróbek CNC, jak również tradycyjnej obróbki manualnej. Wykorzystane zostały dwie technologie odlewania: odlewanie w formach piaskowych i w formach ceramicznych. Największą trudnością podczas tworzenia projektu było spasowanie wszystkich elementów ze sobą, gdyż wzory nie pochodziły z jednego kompletu.












